Změny Rámcových vzdělávacích programů se blíží 

Od 1.9. 2026 bude nový Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání povinný pro všechny mateřské školy. Od letošního září 2025 je jeho aplikace a realizace dobrovolná. 

 Jaké změny nás čekají? 

1. Návaznost předškolního a základního vzdělávání. Je důležité zajistit plynulý přechod dítěte z předškolního do základního vzdělávání a připravit ho na roli žáka základní školy. K tomu je žádoucí zajistit efektivnější spolupráci pedagogů mateřských a základních škol. Učitelé prvních ročníků by se měli seznámit s RVP PV, zjistit, jak pracují předškolní pedagogové s dětmi, jak je výuka organizována v mateřské škole, aby učitelé prvních tříd mohli plynule navazovat a aby byla zajištěna potřebná adaptace předškolního dítěte na novou roli a na nové prostředí, základní škola by tak měla být připravena na dítě. Předškolní pedagogové se také seznámí s RVP ZV a předají potřebné informace o dítěti, které jsou důležité pro další vzdělávání. Proto jsou nyní totožné klíčové kompetence pro předškolní a základní vzdělávání. 

2. Efektivnější zapojení rodičů a kvalitnější spolupráce. Rodiče mohou být více zapojeni při evaluaci a hodnocení mateřské školy, při plánování aktivit a činností.  Zápisy z konzultačních schůzek se zákonnými zástupci budou součástí portfolia dítěte. 

3. Nově je definován Pedagogický tým školy, který se skládá z ředitele – lídr mateřské školy, učitele – průvodce dítěte vzděláváním a asistenta pedagoga – partner učitele. Každý z těchto členů má vyjmenované i měkké dovednosti, které by si měl osvojit při své práci. 

4. Zavádí se diagnostické činnosti učitelů, které se promítají do diagnostického portfolia, které má sloužit jako nástroj pro sledování a dokumentování vzdělávacích pokroků jednotlivých dětí, specifik silných a slabých stránek dětí a stanovení dalších vzdělávacích cílů. Portfolio může obsahovat různé záznamy, plán rozvoje dítěte, poznámky od zákonných zástupců, fotografie, kresby, výroky dětí, pozorování apod. Dítě si do portfolia může zařadit i svoji oblíbenou knihu. 

5. Vymezují se 2 základní gramotnosti – čtenářská a matematická. 

6. Očekávané výstupy byly nahrazeny očekávanými výsledky učení, což zajišťuje provázanost předškolního a základního vzdělávání, a reflektují výsledky vzdělávání dítěte. Očekávané výsledky učení jsou formulovány v jednotlivých kompetencích a jednotlivých oblastech vzdělávání.  

7. Vymezuje se 8 klíčových kompetencí: k učení, komunikační, k občanství a udržitelnosti, osobnostní a sociální, k podnikavosti a práci, k řešení problémů a nově digitální a kulturní. 

9. Obsahuje 4 vzdělávací oblasti (původně jich bylo pět): Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě ten druhý a společnost, Dítě a svět. Nově jsou v každé této oblasti okruhy (například v oblasti Dítě a jeho tělo je okru pohybu, hrubé a jemné motoriky). 

10. Přidání vzdělávacích strategií do kapitoly Charakteristiky školy v ŠVP. Jedná se o strategie k naplŇování klíčových kompetencí a základních gramotností. V praxi to můžete nastavit tak, že vzdělávací strategie přiřadíte k očekávaným výsledkům učení (je jich celkem 46). Návrhy různých vzdělávacích strategií jsou také součástí nového RVP PV. 

11. Pokud v novém RVP hledáte kapitolu k nadaným dětem či dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, tak hledáte marně. V rámci posílení inkluzivního přístupu byly vypuštěny. 

12. Týdenní vzdělávací plán může obsahovat různé kombinace Integrovaných bloků, které v sobě obsahují všechny očekávané výsledky učení. 

Národní pedagogický institut v rámci této revize připravil metodickou podporu. Zde si můžete prostudovat jednotlivé oblasti, kompetence a gramotnosti. Například je zde ke každé klíčové kompetenci i metodická podpora praktického zacílení na její rozvoj. Dále v rámci projektu TIO vzniklo sedm videí na rozvoj digitální kompetence dětí a žáků. K rozvoji digitální kompetence v mateřské škole vznikly v rámci projektu AIDIG metodické materiály, webináře a plánuje se manuál pro tvorbu samotného Školního vzdělávacího programu. 

I v našich mateřských školách budeme revidovat rámcový vzdělávací program a jsme sami zvědaví, jaké poznatky z praxe při jeho aplikaci získáme.  

Veronika Němcová

Firemní školky
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.